Hoe communiceer je duurzaamheid?

ab4724fe-240e-47f0-bffc-bd8119e028c8-mediumDuurzame waarden communiceren is van nature lastig. We zijn al gauw geneigd om dit vanuit zorgen te doen, moraliserend en zwaar. Het beeld van een vermagerde ijsbeer op een smeltende ijskap… Onderzoek toont aan dat dit een averechts effect sorteert. De mens bouwt barrières op om zich te ‘beschermen’ tegen deze negatieve prikkels. Gaat zich juist verliezen in niet-duurzaam consumentengedrag als een soort stil protest. Veel effectiever is om de positieve grondtoon te treffen. Beschrijf hoe je leven/je omgeving/de wereld beter wordt, leuker en aantrekkelijker. Vanuit passie en visie dus in plaats vanuit zorg en somberheid. Sustainability is fun! Voor mij is hiermee de cirkel rond. Begonnen met de geweldige speech van premier Justin Trudeau, eindigend met een wetenschappelijke onderbouwing vanuit communicatie-experts.

De vertaling naar ons ESB is zo gemaakt. Wij geloven in een duurzame economie, niet vanuit de zorgen maar vanuit de kansen. Financial Inclusion bijvoorbeeld is niet alleen noodzakelijk, het is gewoon fijn om te realiseren. Iedereen mag mee doen, net zoals vroeger op het schoolplein. Die simpele menselijke waarden, die we thuis zo gewoon vinden, zijn veel te lang afwezig geweest in de economische wereld. Hebzucht, wie-na-mij-komt-zorgt-wel, egoïsme en individualisering waren daarvoor in de plaats gekomen. Het is geweldig om te constateren op GLOBE 2016 dat er zo’n mondiale kentering aan het plaatsvinden is. Ik ben blij dat Avans Hogeschool duurzaamheid zo’n prominente plaats geeft in de ambities!

Edwin Verlangen, voorzittend directeur ESB

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>