Duurzaam internationaal ondernemen vraagt om nieuwe alliantievaardigheden

Frans Stel, lector International Business.

Consumenten zijn veeleisend. Ze verwachten kwaliteit tegen de beste prijs, willen kunnen kiezen uit een groot assortiment unieke producten die waar ook ter wereld duurzaam geproduceerd worden.

Vooral jonge flexibele bedrijven kunnen snel inspelen op nieuwe wensen. Maar ze hebben niet de middelen om in hun eentje hun producten of diensten te maken of wereldwijd te verkopen. Daarom werken ze vaak samen met andere bedrijven die onderdeel zijn van internationaal opererende netwerken.

Helft van de samenwerkingen mislukt
Samenwerken is niet gemakkelijk, want ongeveer de helft van buitenlandse allianties brengt niet op wat ervan verwacht was. Dat komt met name omdat deze onhandig worden aangepakt. Daarom onderzoeken we hoe de succeskansen van netwerken van kleine bedrijven kunnen vergroten. Bijvoorbeeld of partners wel dezelfde ambities hebben en dezelfde waarden en normen. Hoe ze een ‘klik’ met buitenlandse partners krijgen. Hoe je er achter komt of ze écht te vertrouwen zijn. Niet alles kun je expliciet vragen. Of een partner betrouwbaar is kun je wel vragen, maar het antwoord is altijd ‘ja’. Ga eens een hapje eten met iemand voor je een samenwerking aangaat. Door de manier waarop iemand doet, krijg je meer te weten of iemand bij je past.

Partnervaardigheden
Effectief duurzaam en samenwerken in internationale netwerken gaat niet vanzelf. Hiervoor zijn specifieke kennis, vaardigheden en een “open” houding nodig. Zo moet je aan een team met buitenlandse partners op een andere manier van leiding geven: minder hiërarchisch en meer gericht op het omgaan met de andere culturen van de partners.

Partnerspel
Om alliantievaardigheden te kunnen oefenen hebben we bij Avans een spel ontwikkeld waarmee we op een systematische wijze de belangrijkste criteria bespreken voor het omgaan met buitenlandse zakelijke partners. Dit spel is vooral gericht op jonge zeer internationale bedrijven (“Born Globals”), omdat deze steeds belangrijker worden. In zogenaamde “communities of practice” onderzoeken we “best practices” en knelpunten van jonge ondernemers en hun internationale teams. Ook kijken we naar welke nieuwe business modellen het meest veelbelovend zijn.

Programma lectorale rede
Hoe Born Globals hun alliantievaardigheden kunnen vergroten vertel ik tijdens mijn lectorale rede “Partner or Perish”.

Vrijdag 13 november bij Avans Den Bosch, tijdstip 12.00 -17.30 uur. Na de lunch delen Prof. Arjen van Witteloostuijn (Tilburg University) en rasondernemers Tim en Aad Ouborg hun visie op international business allianties.

Geïnteresseerden die het programma willen bijwonen, kunnen zich van tevoren aanmelden. Locatie: Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215 in Den Bosch.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *